Tijd voor tijdsloten

(en yielden, reserveringen, contactloos betalen, dynamic pricing en meer…)

Eindelijk, vanaf 1 juni kunnen de deuren weer (deels) open van musea, attracties, dierentuinen en pretparken! Zoals verwacht mag een beperkt aantal bezoekers naar binnen en moet iedere bezoeker (online) een toegangsbewijs reserveren voor een specifiek tijdslot of dagdeel. Dit is hét moment om het huidige kassa-/reserveringssysteem eens onder de loep te nemen en eventueel over te schakelen.  Imagine Leisure heeft van de voornaamste (Nederlandse) leveranciers de verschillende functionaliteiten in kaart gebracht. Dit geeft inzicht in de mogelijkheden van een goed systeem met alle flexibiliteit in het verkopen van tickets.

Nederlandse markt
Deze analyse is opgesteld voor de Nederlandse vrijetijdsmarkt (musea, theaters, pretparken, bezienswaardigheden etc.) en bevat de voornaamste Nederlandse leveranciers. Over het algemeen wordt het als prettig ervaren om een lokale of Nederlandse partij in te zetten. Daarnaast zijn de verschillen met internationale partijen niet groot.

Aanbieders van totaaloplossingen
Bij de selectie van partijen is gekeken naar organisaties die zowel ticketing, reserveringen, connecties met resellers en verkoop/controle op locatie aan kunnen bieden. Dus partijen die een zo breed mogelijk pakket kunnen bieden. De meeste van hen hebben afgelopen weken hun systeem nog verder geoptimaliseerd naar de eisen van de komende periode. Als men kijkt naar partijen die bijvoorbeeld alleen tijdsloten bieden, of een kassasysteem, is het aantal aanbieders nog veel groter.

Selectiecriteria
De aanbieders in de tabel zijn getoetst op de aanwezigheid van verschillende aspecten. Deze zijn in te delen in vier categorieën:

1. Reserveringssysteem

  • Reserveringen online: is het mogelijk voor klanten en medewerkers om online reserveringen te maken.
  • Tijdsloten: kan een entreeticket worden gekoppeld aan een specifieke dag en tijd (ook qua geldigheid) en zijn deze tijdsloten volledig flexibel in te stellen.
  • Yielding en dynamic pricing: kunnen aan de verschillende tijdsvakken voorraden en prijzen worden gehangen en zo ja, kunnen deze prijzen variëren op basis van beschikbaarheid.
  • Aantallen x groepen: kan het systeem de combinatie aan van aantal groepen, groepsgrootte en totaal aantal bezoekers.

2. Ticketsysteem

  • Online: kunnen de gekochte tickets digitaal worden verzonden en gebruikt door klanten.
  • Geschikt voor streaming/on-demand: kan het ticket ook worden gebruik voor online events.
  • Kassasysteem ter plaatse: heeft het systeem een eigen kassafunctie voor op de locatie.
  • Kiosk/verkoopzuil: kunnen er verkoopzuilen worden geleverd voor op de locatie.
  • Scanners/toegangspoortjes: biedt de leverancier ook scanners of toegangspoortjes.
  • Koppeling andere systemen: is er een koppeling te maken met re-sellers of andere platformen (museumjaarkaart, cadeaubonnen, veiligsites etc).
  • Actiecode: heeft het systeem een module die actiecodes in kan voeren en kan verwerken.
  • Abonnementen: kunnen abonnementhouders een ticket/tijdslot reserveren.
  • Groepen: kunnen groepstickets worden aangeschaft (bijv. voor scholen, tours etc).
  • Combitickets: kunnen combinatietickets met andere activiteiten/attracties worden gekocht en afgerekend met de andere partijen.

3. Back-office

  • Rapportages: kunnen rapportages worden uitgedraaid van de ticketverkoop.
  • Voorspellingen: kan het systeem op basis van data van het verleden voorspellen wat de vraag en bezetting wordt in de toekomst.
  • Back-office: biedt de partij support bij klantcontact.

4. Overig

  • Integratie: is het systeem volledig te integreren in de eigen systemen (eigen look & feel, beheer etc).
  • Donatie-module: is het mogelijk om een module aan te bieden waarbij iemand een donatie kan doen

Voor elk onderdeel is ingevuld of deze partij het kan leveren (J), gedeeltelijk kan leveren (J/N) of (nog) niet kan leveren (N).